Manažeři mají jediný nástroj na vedení lidí. Dobrou komunikaci

Důležité není jen to, co manažeři svým zaměstnancům říkají, ale také způsob, jak to dělají. Proč je správná komunikace důležitá a jaké může mít následky, pokud ji vedení firmy podcení, vysvětluje Marie Dočkalová, majitelka společnosti Emendo – vzdělávání a poradenství.

Podrobněji se tomuto tématu bude věnovat na jarním HR Meetingu TREXIMY.

Téma vaší přednášky na HR Meetingu zní: „Psychologie komunikace výsledků“. Můžete shrnout hlavní důvod, proč je tento faktor pro firmu důležitý?

Ve firmách potřebuje motivované lidí, s energii, chutí podávat výkon s odpovídajícím pracovním nasazením, který zajistí prosperitu a pohodu všem – firmě i zaměstnancům. A pokud jim sdělíme informace tak, aby jim zaměstnanci nejen fakticky porozuměli, ale současně aby jim dodaly jistotu, staly se zajímavé, byly pro ně výzvou… tak můžeme přispět k této energii.

Je v současné době, kdy firmy bojují s nedostatkem zaměstnanců, tato psychologie ještě důležitější než například před pěti lety?

Myslím, že vždy bylo vhodné zabývat se lidmi a respektovat ten známý fakt, že lidé jsou ve firmě ti nejdůležitější. Pochopitelně lidé se s dobou mění, tak jak se mění technika, věda, poznání. Zaměstnanec se stává náročnější, vyžaduje především jiný přístup od manažerů. Ale to vše je v souladu i s požadavky na zapojení člověka do fungování současných firem, které potřebují tvořivé spoluzodpovědné zaměstnance. Podle mě je to především o respektu, partnerství s tahem na branku.

Jaké chyby se manažeři při komunikaci výsledků firmy zaměstnancům nejčastěji dopouštějí?

Myslím, že jsou více zaměřeni na fakta a data a málo v komunikaci vnímají druhou stranu – svého partnera, spolupracovníka. Nejde zde o to je tolerovat, být příliš empaticky, nechtít výsledky. Jde o to, a to nestojí žádné peníze, sdělit jim své požadavky, informace tak, aby vnímali, že jejich práce důležitá, že to, co dělají, má smysl i pro ně samotné, že jsou za nimi výsledky.

Komunikovat s nimi tak, aby byli v komunikaci partnery – dát jim prostor, znát jejich názory, využít jejich znalostí, nechat jim najít si vlastní způsoby řešení. Dát jim hodnotu, umožnit jim být spokojeni ve svém pracovním životě. To vše má obrovský vliv na loajalitu a promítá se to do kvality soukromého života každého zaměstnance.

Jaké následky mohou podobné chyby podle vás mít?

Přesně opak toho, co jsem říkala. Lidem chybí chuť a spokojenost, přestože každodenně dosahují dobré výsledky. Pak zbytečně nastupují další negativní emoce, ztrácí se motivace a to jsou věci, které jsou zbytečné. Jak říkáváme s mým kolegou: Manažeři od té doby, co zrušili tělesné tresty, mají jediný nástroj pro vedení lidí, a tím je dobrá a motivující komunikace.

 

Tématu Psychologie komunikace výsledků se bude Marie Dočkalová podrobněji věnovat během svého vystoupení na konferenci HR Meeting, která proběhne 24. až 25. května 2018.

Rozhovor zpracovala Tereza Mynářová, TREXIMA

 

Přečtěte si další články:

Co vše obnáší personální controlling? Odpovědi přinese jarní HR Meeting

Dobře nastavený HR controlling může firmě ušetřit peníze

Snaha motivovat i postihovat. Jak firmy hýbou s výdělky

Bez pohyblivé složky mzdy může fungovat jen minimum firem

 

Napište nám

Naše projekty

Učíme firmy, jak nabírat, hodnotit a dál rozvíjet zaměstnance

Motivace 8000

Mějte přehled o všech zaměstnancích ve vašem oboru a regionu

pracevdatech.cz

Tvorba informačních systémů pro podporu personalistiky

Informační systémy