Páťáci se zlepšili v češtině i angličtině. Srovnání s rokem 2007

Dnešní páťáci dosahují ve většině školních předmětů lepších výsledků než jejich vrstevníci před deseti lety. Podle průzkumu, na kterém se podíleli analytici projektu Česko v datech a společnosti Kalibro, se žáci pátých tříd zlepšili hlavně v angličtině. Zde dosáhli v testech o 7 procentních bodů více než v roce 2007.

„K výraznému zlepšení v angličtině přispěli o něco více chlapci. Zdá se, že vliv internetu, online her, Netflixu a dalších moderních médií, která nutí děti komunikovat v angličtině, sehrál v této oblasti vzdělávání pozitivní roli a škole s výukou pomáhá,“ uvádí odborník na vzdělávání Adam Jelínek.

V testu z českého jazyka se zlepšili o necelé 3 procentní body. „Především výsledek v českém jazyce, kde žáci ukázali zlepšení zejména v čtenářské gramotnosti a porozumění komplexnímu textu, může být pro někoho překvapivý,“ říkají autoři. Podle mezinárodního srovnání PISA, které zkoumá znalosti patnáctiletých studentů, byla totiž čtenářská gramotnost českých školáků loni podprůměrná.

Jedinou oblastí, kde současní páťáci dopadli hůře než před deseti lety, byl přírodovědný základ. Zde dosáhli o 2,1 p.b. méně než v roce 2007.

Úspěšnost žáků 5. ročníku základních škol:

 

Zdroj: Kalibro, Česko v datech, vlastní zpracování

 

Rozhoduje i vzdělání rodičů

Letošní šetření mezi páťáky zároveň potvrdilo, že úspěšnost dětí značně závisí na vzdělání jejich rodičů. Nejméně patrné byly rozdíly u přírodních věd. U jazyků, ať už češtiny nebo angličtiny, se naopak výsledky viditelně lišily podle toho, zda má dítě rodiče bez maturity nebo vysokoškoláky.

Nejvýrazněji se vliv vzdělání rodičů ovšem ukazuje v matematice. „Rodiny, kde má alespoň jeden z rodičů vysokoškolské vzdělání, nejspíš mnohem lépe fungují v situaci, kdy dítě něco nepochopí, je nutné mu problematiku dodatečně vysvětlit nebo je třeba s ním procvičovat výpočetní postupy,“ předpokládá ředitel projektu Kalibro David Souček. Výuka matematiky je tak podle něj ve srovnání s ostatními předměty zřejmě mnohem více závislá na pomoci rodiny.

Úspěšnost žáků 5. tříd podle vzdělání rodičů:

 

Zdroj: Kalibro, Česko v datech, vlastní zpracování

 

Přečtěte si další aktuality:

 

Co odrazuje mladé od technických oborů? Bariéry vznikají v rodině i ve škole

Do prvních ročníků středních škol letos v ČR nastoupilo necelých 100 tisíc žáků

Špatná zpráva pro firmy? Déle než 5 let u nich chce zůstat jen třetina mladých lidí