Kromě náboru si všímejte i stálých zaměstnanců, vzkazuje expert firmám

V době ekonomické krize nejde o to vydělávat, ale udržet se – přežít. V době krize na trhu práce, která nás v podobě „přezaměstnanosti“ dostihuje dnes, nejde primárně o získání nových lidí, ale o udržení těch stávajících.

Proto by se podniky neměly soustředit jen na nábor nových lidí, ale především na to, aby neztrácely své současné zaměstnance.

Během své přednášky na říjnovém HR Meetingu společnosti TREXIMA to zdůraznil konzultant a odborník na personalistiku TREXIMY Vojtěch Kořen.

„Většina firem pořád investuje do toho, jak přilákat nové lidi, investují do drahých kampaní, do úžasných letáků a do mnoha dalších kanálů. Ale minimálně investují – samozřejmě nechci říct, že všechny – do lidí, kteří jsou uvnitř. Do jejich stability a do jejich loajality,“ popisuje.

To se podle Kořena projevuje například tím, že člověk, který vůbec nemá praxi, často nastupuje za stejné nebo dokonce vyšší peníze než lidi, kteří jej zaučují. „Takové excesy jsou naprosto běžné a my se s nimi v naší praxi setkáváme, troufnu si říct, že u dvou třetin klientů,“ říká. To podle něj může být následně důvodem, proč zkušení zaměstnanci odcházejí – protože se cítí být „zneužiti“.

Nespokojenost? Až u dvou pětin

Podle šetření Centra výzkumu veřejného mínění je se svým současným zaměstnáním „spíše spokojených“ 42 procent Čechů, v něčem ano a v něčem ne 32 procent a velmi spokojených 16 procent. „A na těch musíme stavět, ty si nesmíme naštvat. Zároveň si musíme dávat pozor na těch 32 procent – u nich stačí málo, abychom nespokojenost vyvolali,“ zdůrazňuje Kořen. Spíše nespokojených je podle HR Monitoru 9 procent zaměstnanců a zbylé procento pak dokonce velmi výrazně.

„A teď si to přepočtěte na počty lidí, které máte ve firmě. Rázem zjistíte, o jak velmi významné číslo jde,“ uvádí Kořen. A upozorňuje, že zároveň se nyní jen 13 procent zaměstnanců bojí ztráty práce. „Pořád je to dost, ale rozhodně to není na to, aby si firma mohla dovolit dupnout,“ komentuje.

Peníze ani benefity nestačí

Nejčastějším důvodem, proč chtějí respondenti měnit práci, je podle průzkumů právě jejich nespokojenost. Dotázaní negativně hodnotí i vztahy ve firmě – jestli pracují v atmosféře, která někam směřuje, a zda s kolegy zastávají podobné hodnoty. „A samozřejmě se do toho velmi výrazně promítá osobnost šéfa, což mě docela straší – protože ti, kteří dávají podřízeným impuls, že jejich práce nemá smysl, si to často ani neuvědomují“ upozorňuje Kořen.

Šéfové a HR manažeři si podle něj musí uvědomit, že o spokojenosti nerozhodují jen mzdy, stejně tak se lidé nerozhodnou zůstat v nějaké práci kvůli benefitům. „Zvlášť pokud jde o stále benefity typu stravenky, každý rok příspěvek na brýle nebo na masáž. To prostě z hlediska stabilizace zaměstnanců nefunguje, většina lidí to považuje za samozřejmost,“ říká.

Vyloženě pak podle Kořena zaměstnance odrazuje, pokud jim firma při nástupu nabídne smlouvu na dobu určitou, pokud mají být do jeho mzdy zahrnuté přesčasy nebo pokud mají pracovat o víkendu, které zaměstnancům „totálně rozbourají jejich sociální život“. „O nočních směnách se ani nebavím,“ doplňuje Kořen. „Chápu sice, že celá řada provozů práci o víkendech nebo v noci potřebuje, ale faktem zůstává, že v době, kdy si lidé mohou vybírat, často volí i hůře placenou, ale k zdraví a sociálnímu životu vstřícnější práci,“ uzavírá.

 

Přečtěte si další aktuality:

Kteří zaměstnanci v Česku nejvíce fluktuují? Nová studie

Ti nejlepší uchazeči si dnes určují podmínky zaměstnání sami

Novou práci bychom našli do čtvrt roku, věří většina mladých

Jak si udržet zaměstnance? Důležitější než mzda jsou mnohdy pracovní podmínky

 

Napište nám

Naše projekty

Učíme firmy, jak nabírat, hodnotit a dál rozvíjet zaměstnance

Motivace 8000

Zajišťujeme krajům informace o žácích tamních středních škol

VVPO

Vyvíjíme software, který vám usnadní hodnocení zaměstnanců

Talent management