Která odvětví nejvíce postihne ekonomický propad v důsledku koronaviru?

Konec koronavirové pandemie je zatím v nedohlednu, ekonomové po celém světě se však snaží přijít s odhady, jaké dopady bude mít současná situace na ekonomiku a která odvětví postihne nejvíce.

V Číně, kde koronavirová epidemie začala, se průmyslová výroba propadla během prvních dvou měsíců letošního roku o 13,5 %. Propad zde byl také v nákupech a investicích a útlum průmyslové výroby největšího vývozce na světě byl viditelný i z vesmíru, a to na snímcích NASA zachycujících rapidní snížení znečištění ovzduší nad územím Číny. Výpadek čínské ekonomiky tak začal již na počátku roku ovlivňovat světovou ekonomiku. Prodej aut se snížil o 92 % a řadě firem začalo váznout zásobování materiálem dováženým z Číny.

Cestovní ruch

Nyní, když koronavirus postihnul Evropu, se ekonomové snaží odhadnout, co nás čeká. Podle BBC zažijí největší propad firmy zaměřené na cestovní ruch. V současnosti je zákaz cestování ve více než 100 zemích po celém světě, takže o peníze přicházejí jak dopravci, zejména letecké společnosti, tak provozovatelé ubytovacích zařízení a poskytovatelé cestovních služeb. Analytici společnosti ForwardKeys předpovídají, že bude postiženo 48 200 letů s 10,2 milionu míst a nejhůře na tom budou aerolinky Air France, Lufthansa, Emirates, KLM a Wizz Air.

Sektor služeb

Se zavřením restaurací, kaváren, barů, fitness center a kulturních institucí se koronavirová pandemie dále dotkne sektoru služeb, které teď firmy nemohou poskytovat. Někteří podnikatelé tuto situaci řeší poskytováním alternativ jako jsou rozvážky jídla, otevření výdejních okének nebo poskytováním kulturních zážitků online, ale ta nemohou výpadek tržeb dlouhodobě nahradit.

Maloobchod

Zavřena zůstává také většina obchodů a fungují pouze prodejci potravin a tabáku, drogerie, lékárny, galanterie a květinářství. Ostatní maloprodejci přicházejí o tržby a musí přitom platit nájmy a platy zaměstnancům. Řešením je tak rychlý přesun na internet a prodej produktů online. E-commerce odvětví také jako jediné zaznamenává růst, zejména v oblasti potravin, drogerie, doplňků stravy a dalších nezbytností, které si lidé pořizují v boji s koronavirem. Podle společnosti Dataweps.com budou však pro online prodejce luxusního zboží, módy, prádla, doplňků nebo vybavení do bytu tyto měsíce zřejmě také ztrátové. Lidé prostě myslí na základní věci a nenakupují nic, co v karanténě aktuálně nepotřebují.

Automotive

Nepříjemné dopady koronavirové karantény zřejmě postihnou i firmy, které se zaměřují na export. V případě České republiky se jedná zejména o sektor automotive, který je také závislý na dodávání dílů z Číny. V rámci celého obchodního řetězce, zastavení výroby v řadě továren a poklesu poptávky ze strany zákazníků, se tak bude jednat o rizikové odvětví.

Zdroje: BBC, Businessinfo, Dataweps.com

 

Přečtěte si další podobné články:

Jak přežít práci z domova

8 z 10 učitelských pozic v regionálním školství zastávají ženy, učitelský sbor přitom stárne

Zaměstnanost žen v zemích EU roste, ale stále je podstatně nižší než u mužů

Téměř polovina českých firem používá sociální média

Napište nám

Naše produkty

Učíme firmy, jak nabírat, hodnotit a dál rozvíjet zaměstnance

Motivace 8000

Nástroj pro řížení a rozvoj týmu v cloudu

DRIVE 8000