O tom, jak je složité získat zaměstnance, rozhoduje i pověst firmy

Mezi tím, jaké má firma renomé a jak je pro ni složité získat nové zaměstnance, existuje pozitivní vztah. Ukazují to výsledky jarního průzkumu HR Monitor, který zpracovala společnost TREXIMA.

Například ve skupině podniků, které jsou vnímané jako žádaní zaměstnavatelé, jich 15 procent zvládá nábor bez výraznějších problémů a více než tři čtvrtiny mají komplikace pouze u některých pozic.

Naopak z firem, které veřejnost za atraktívního zaměstnavatele nepovažuje, má 54 procent společností problém s náborem téměř u všech pozic a zbytek minimálně u některých.

Nepodceňujte názor zaměstnanců

To, jak je firemní jméno na trhu práce důležité, si přitom řada šéfů neuvědomuje. Nesnaží se tak například zjišťovat, co stojí za zvýšeným odchodem jejich zaměstnanců. A pokud tyto důvody znají – může jít o třeba o špatné pracovní podmínky, firemní kulturu nebo rozpor s určitým vedoucím pracovníkem – tak je často nenapravují.

„Propuštění zaměstnanci pak tuto informaci sdílejí například v restauraci nebo mezi přáteli. Firmě tím klesá renomé jako zaměstnavatele a tento stav se velmi složitě a hlavně dlouho napravuje,“ zdůrazňuje Radek Svoboda ze společnosti TREXIMA, který se na šetření podílel. Špatná pověst se pak může podniku držet několik let – a to i v případě, že se jeho firemní kultura zatím naprosto změnila.

Stejně tak se podle Svobody stává, že zatímco vedení považuje firmu za úspěšného hráče na trhu práce, samotní zaměstnanci by ji svým známým nedoporučili. Důvodem může být špatné vedení na nejnižší úrovni, například pokud mistrové nejsou připraveni na to, aby plnili manažerskou roli. „Z toho důvodu je toto vnímání potřeba průběžně zjišťovat a vyhodnocovat, třeba formou auditů názorů zaměstnanců“ říká Svoboda.

Pomáhají konkrétní příběhy

Důležitou roli hraje i to, jak vlastní zaměstnanci mluví o firmě na sociálních sítích. Zatímco kritika může dlouhodobě uškodit, pokud lidé naopak mluví o své práci autenticky, sdílejí tu konkrétní výsledky a nebo zkušenosti, může to být při budování firemního jména mnohem účinnější, než když se o tento úkol stará například externí odborník na marketing.

Užitečné mohou být i různé životní příběhy zaměstnanců, například o tom, jak kariérně postupovali, ať už v odborných médiích nebo například formou videí na YouTube. „Jednak plní tu roli, že pomáhají budovat brand zaměstnavatele, a zároveň mohou působit i jako motivace pro další kolegy, aby se v tom médiu příště objevili oni,“ vysvětluje Svoboda.

 

Přečtěte si další aktuality:

Firemní kultura rozhoduje v soutěži o zaměstnance. Zajímejme se o její úroveň

Jak na nábor: Tipy pro psaní emailů a osobní komunikaci

Sedm věcí, které dobří šéfové říkají zaměstnancům

Chcete najít správné lidi? V první řadě buďte opravdoví

 

Napište nám

Naše produkty

Učíme firmy, jak nabírat, hodnotit a dál rozvíjet zaměstnance

Motivace 8000

Mějte přehled o všech zaměstnancích ve vašem oboru a regionu

Práce v datech

Nástroj pro řížení a rozvoj týmu v cloudu

DRIVE 8000