Vyšší mzdy? Češi se musí naučit prodávat služby

Ke zvyšování výdělků by mělo v České republice dojít až ve chvíli, kdy přestaneme být „levnou ekonomikou“. To znamená, že firmy nebudou vyrábět pouze jednotlivé šroubky, ale dokáží zákazníkům prodat i dražší služby.

V rozhovoru s redaktorkou Treximy, který vyšel na stránkách Finmag.cz, to uvedla hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská.

„Podnikatelé by se automaticky měli ucházet o zakázky, kde je vyšší přidaná hodnota a kde mohou dodávat kompletní řešení,“ vysvětluje Horská. Podniky by podle ní neměly jen „montovat součástky“, ale nabízet kompletní řešení - včetně pozáručního servisu a doplňkových služeb.

České firmy se podle ní mohou inspirovat například v Polsku. „Jsou skvělí obchodníci. Jsou schopni najít výrobce, zároveň znají odběratele, kteří jsou to ochotni koupit,“ tvrdí Horská. Pokud ovšem nepřijde podobně hluboká krize jako v Pobaltí po roce 2008, vidí podobnou změnu na „desítky let“.

I přesto ekonomka Raiffeisenbank zdůrazňuje, že firmy musí nejprve získat dražší zakázky a až pak lze hýbat s výdělky. Skokový růst minimální mzdy - který by tlačil nahoru i další výdělky, podle ní může skončit propouštěním. „Udržet nezaměstnanost pod pěti procenty by už nešlo,“ varuje.

 

Přečtěte si další aktuality

 

Napište nám

Naše produkty

Učíme firmy, jak nabírat, hodnotit a dál rozvíjet zaměstnance

Motivace 8000

Nástroj pro řížení a rozvoj týmu v cloudu

DRIVE 8000