Čtvrtina středoškolských učitelů trpí syndromem vyhoření
Středoškolské učitele v Česku ohrožuje syndrom vyhoření a klesající pracovní schopnosti způsobené jejich stárnutím. Vyplývá to z nového výzkumu brněnské Masarykovy univerzity.
Téměř 25 % středoškolských učitelů dotazovaných ve výzkumu Masarykovy univerzity a neziskové organizace Age Management uvedlo, že trpí syndromem vyhoření. Ten způsobuje pocit únavy, celkové vyčerpanosti, nechuť do práce a negativní pocity vůči svému okolí.
Do výzkumu bylo zapojeno 533 učitelů z Jihomoravského kraje a cílem výzkumu podpořeného Technologickou agenturou ČR bylo zjištění pracovní schopnosti u středoškolských učitelů a okolností, které její úroveň ovlivňují. Počet učitelů trpících syndromem vyhoření autory výzkumu překvapil.
„Alarmující je už jen toto zjištění. Jako konkrétní překážky, které omezují výkon profese, učitelé uváděli nejen vysokou psychickou náročnost povolání spojenou s dlouhodobým stresem, ale také velké zatížení administrativou a dalšími výukovými i nevýukovými povinnostmi, což se nepříznivě promítá v množství a kvalitě odpočinku,“ přiblížil výsledky výzkumu jeho hlavní řešitel Petr Hlaďo z Masarykovy univerzity.
Samotné měření pracovní schopnosti učitelů, kterých je v Česku nejvíce ve věkové kategorií 51 až 60 let, což samo o sobě vede k těžkostem v udržení pracovních schopností středoškolských učitelů, povede k plánu, jak problém řešit. Podle odborníků je pracovní schopnost definována jako rovnováhu mezi všemi nároky dané práce a možnostmi jednotlivce je uskutečnit v podmínkách daného pracoviště. „Mladý učitel je plný energie, u něj je pracovní schopnost vysoká. Časem ale roste míra opotřebení a pocit profesního vyhoření v kombinaci se zdravotními problémy, což vede k snižování pracovní schopnosti, dřívějšímu odchodu z práce, nebo podle některých studií dokonce k předčasnému úmrtí,“ doplnil Hlaďo.
Zdroj: MUNI