Jak koronavirus ovlivňuje životy a chování zákazníků?
Až dvě třetiny Čechů uvádí, že koronavirová pandemie představuje velkou nebo střední hrozbu pro jejich zaměstnání nebo zdroj obživy. Lidé současně vzhledem k situaci zásadně mění své obchodní návyky.
Ekonomických dopadů koronaviru na zdroj obživy se nejvíce obávají lidé ve věku 40-49 let s nižším vzděláním a lidé žijící v menších městech. Obavy z dopadu pandemie mají také ve větší míře početné rodiny. Vyplývá to z výzkumu agentury Ipsos zaměřeného na dopady koronaviru na české občany.
Výzkum zkoumal také chování zákazníků v době koronaviru. Vzhledem k nařízené karanténě a omezení pohybu se nákupní zvyky lidí přesouvají do online prostředí. Třetina populace uvádí, že aktuálně využívá služby e-shopů více než v minulosti a za posledních 14 dnů využila služeb e-shopu s donáškou domů,16 % lidí potom využilo dovoz jídla z restaurace, to se týká zejména mladých lidí do 29 let.
Doprava zdarma a kultura online
S karanténou se však mění také požadavky zákazníků na dodavatele služeb. Většina zákazníků (72 %) považuje dopravu zdarma za samozřejmost a při výběru zboží je pro ně rozhodující, zda obchod nabízí dovoz zboží až domů (56 %). Zákazníci v e-shopech potom nejčastěji nakupují drobnou elektroniku, oblečení či drogerii. Trvanlivé potraviny, nápoje a hotová jídla z restaurací lidé zatím tak často online nenakupují. V případě, že bude současná situace trvat déle, zvažují zákazníci také nákup těchto položek na internetu.
Mění se také způsob kulturního vyžití. Češi se začali věnovat kulturním a vzdělávacím aktivitám online. Filmy, divadelní představení nebo koncerty sledovalo 43 % Čechů z domova a 22 % lidí uvedlo, že se se zúčastnilo video kurzu, například ve formě cvičení nebo vaření online.
Zdroj: Ipsos