Co dělat, když dá zaměstnanec výpověď? Pohlídejte si tři základní věci

21. 07. 2021 / Rozvoj lidských zdrojů

Manažeři a vedoucí pracovníci, kteří jsou zodpovědní za vedení týmů, by měli při odchodu zaměstnanců více přemýšlet nad tím, proč zaměstnanci odchází a jakým způsobem. Pomůže jim to v rozvoji společnosti i pro udržení kvalitních zaměstnanců.

Koronavirová pandemie přiměla řadu pracovníků přehodnotit svou dosavadní práci a změnit zaměstnání. Profesor managementu z Texaské univerzity Anthony Klotz poskytl online deníku Independent několik rad o tom, jak by se v případě, že dá zaměstnanec výpověď, měli manažeři správně zachovat a které věci by si měli při odchodu lidí pohlídat.

Zjistěte, proč zaměstnanec opravdu odchází

Podle Klotze by manažeři měli strávit více času analýzou důvodů, které vedly zaměstnance k tomu, že dal výpověď. Díky tomu mohou zlepšit stávající procesy a zjistit, co v organizaci nefunguje. Mimo rozhovoru se zaměstnancem na téma důvodů jeho odchodu by se měli také ptát jeho kolegů a přátel uvnitř společnosti na skutečné důvody podané výpovědi.

„Je zde velká šance, že tyto skutečnosti budou lidé sdílet se svým šéfem, a pokud ne, mohou vám aspoň poskytnout svůj názor na to, jak by organizace měla lépe fungovat. Je to také skvělá šance, jak znovu motivovat stávající zaměstnance,“ komentuje Klotz.

Sledujte, jakým způsobem zaměstnanec odchází

Personalisté by měli věnovat více pozornosti způsobu, jakým zaměstnanec firmu opouští. Z jednoho oddělení může zaměstnanec odcházet korektním způsobem, kdy dojde k zachování dobrých vztahů a efektivnímu předání rozdělané práce. “Z jiného úseku však lidé mohou odcházet způsobem, kdy prostě zmizí z práce, dále nekomunikují a spálí mosty. Můžete mít pocit, že šlo o špatné zaměstnance a lidé, kteří odcházejí korektně, jsou dobrými zaměstnanci. Pravda však je, což potvrzuje i můj výzkum, že lidé pálí mosty z důvodu špatného vedení ze strany manažera nebo špatného jednání ze strany firmy,“ upozorňuje Klotz.

Podle něj by se tak organizace měla zaměřit na zkoumání příčin, kvůli kterým lidé odcházejí nekorektním způsobem a dokud budou tyto skutečnosti ve firmě přetrvávat, lidé budou dále odcházet za nepříznivých okolností.

Zkuste odcházející zaměstnance udržet nebo s nimi navázat jinou formu spolupráce

Firma by si měla stanovit zásady pro případ, kdy odchází vysoce ceněný zaměstnanec a umět mu nabídnout lepší nabídku, pracovní podmínky nebo jinak vyřešit důvody jeho odchodu. Trendem současné doby je podle Klotze také tzv. bumerangové zaměstnávání, kdy se zaměstnanci díky dobrým vztahům vrací ke svým předchozím zaměstnavatelům.

Možností, jak dlouhodobě udržet talenty ve firmě, je udržet s nimi spojení a zanechat v nich dobrý dojem. “Představte si, že vámi ceněný zaměstnanec odchází a nepřijal vaši protinabídku. V tom případě mu řeknete: Podívej se, dám ti rok, půl roku nebo dva roky volno a když se ti to, co budeš mezitím dělat, nebude líbit, můžeš se prostě vrátit a tvoje práce se všemi benefity tady na tebe bude pořád čekat,“ doplňuje Klotz.

Podle něj je pro organizaci velmi přínosné udržovat kontakt s výkonnými a spolehlivými bývalými zaměstnanci a může se to vyplatit při obsazování dalších pozic. V případě přijetí nového člověka, totiž nikdy nevíte, jak bude nový pracovník pracovat, ale u zaměstnanců, které již znáte a máte v ně důvěru, tato nejistota odpadá.

Zdroj: Independent