Open space zabíjí produktivitu: 5 tipů, jak ho přežít ve zdraví

18. 09. 2019 / Rozvoj lidských zdrojů

Otevřený kancelářský prostor, kdy všichni zaměstnanci sedí v jedné místnosti a dělí je pouze předěly mezi stoly, již potvrdila řada studií jako rušivý pro práci. Jak v něm však přežít, pokud v něm přesto musíte trávit svůj pracovní den? Poradíme vám.

Studie vědců z Harvardovy univerzity z minulého roku ukázala, že práce v otevřeném kancelářském prostoru má na zaměstnance opačný efekt, než by se očekávalo. Interakce mezi lidmi se prací v otevřeném prostoru snižuje, ve dvou měřených firmách dokonce až o 70 %, a lidé více komunikují po emailech nebo smskách. Další výzkum z Exeterské univerzity zase ukázal, že práce v open spacu snižuje produktivitu a jiný výzkum upozornil na skutečnost, že zaměstnanci pracující v otevřených prostorách jsou častěji nemocní, trpí větším stresovým zatížením a jsou více vystaveni konfliktům. Pokud v open spacu musíte pracovat a nelíbí se vám, nedivíme se. Je zde však několik možností, jak práci v otevřeném prostoru zvládnout.

Pauzy si vybírejte mimo kancelář

Své obědové a osobní pauzy, třeba na kávu, si plánujte mimo otevřený kancelářský prostor. Běžte se projít do parku, na oběd mimo budovu nebo si najděte oblíbené místo v kancelářské budově, kde se můžete zavřít a užít si chvíli soukromí. Vyvětráte si hlavu a změníte prostředí, což se projeví na vaší náladě i pracovní produktivitě.

Ukažte kolegům, že nechcete být rušeni

Pokud se zabýváte prací, která vyžaduje soustavné soustředění, dejte si na firemním chatu ikonu nerušit. Pořídit si můžete také sluchátka, když je budete mít nasazené, je pro ostatní těžší vás z práce vyrušit, pokud nejde o něco důležitého. Nemusíte si do nich ani pouštět hudbu, ale mít je prostě jen v uších. Fungují trochu jako špunty do uší, odizolují nevyžádanou konverzaci ostatních.

Telefony vyřizujte jinde

Jestliže máte v kancelářích možnost telefonních budek, nebo malých zasedaček, které jsou určené pro vyřizování telefonických konverzací, využijte je. Telefony vyřizujte v tichu a soukromí, a navíc dáváte příklad také ostatním, kteří vás svými telefonáty při práci pravidelně ruší.

Zlidštěte svoje pracovní místo

Přestože se v open spacu necítíte jako doma a chybí vám soukromí, můžete pořád svůj pracovní prostor přizpůsobit svému vkusu. Pořiďte si květinu, vkusné dekorace okolo počítače nebo vám poslouží také menší paraván, který vám poskytne alespoň částečný pocit bezpečí.

Berte to pozitivně a dejte zpětnou vazbu

Práce v otevřeném kancelářském prostoru vám není příjemná, ale svou práci máte rádi? Zkuste dát zpětnou vazbu svému zaměstnavateli. Konstruktivní kritika open spacu a naopak zdůraznění výhod uzavřených kanceláří na vaši produktivitu vám může pomoci. Pokud to nepomůže a vy svou práci nechcete vyměnit, nezbývá vám, než si na open space zvyknout a najít na něm pozitiva. Jinak si budete otravovat každý pracovní den a většinu svého času trávit někde, kde se vám nelíbí. Výhody otevřené kanceláře například jsou, že máte přehled, nemusíte klepat nebo přijdete do kontaktu s různými kolegy.

Zdroj: Inc.com