5 důvodů proč firmy řeší EcoVadis. Najdete mezi nimi ten svůj?
Mnoho firem plní prostřednictvím EcoVadis požadavek svých odběratelů, aby doložily nezávislé hodnocení udržitelnosti. Některé firmy používají hodnocení EcoVadis pro svou propagaci, jiné oceňují hlavně to, že dostanou zpětnou vazbu, co zlepšit. EcoVadis poskytuje firmám nezávislý a důvěryhodný nástroj k měření a zlepšování jejich udržitelnosti, což je stále důležitější aspekt v dnešním podnikatelském prostředí. Řada společností ho využívá pro řízení rizik a zlepšení ESG.
Co je k tomu motivuje?
- Zlepšení reputace – odpovědná a inovativní firma
Není třeba zastírat, že pro mnohé je vlastní propagace hlavním důvodem. Hodnocení EcoVadis je považováno za prestižní nástroj, který umožňuje firmám prokázat jejich závazek k udržitelnosti a etickým obchodním praktikám na mezinárodní úrovni. Dnes jsou otázky životního prostředí, sociální odpovědnosti a transparentnosti stále důležitější a pozitivní hodnocení v EcoVadis může být i významným konkurenčním benefitem.
Získání dobrého výsledku v tomto hodnocení má vliv na to, jak vás vnímají vaši zákazníci a obchodní partneři. Kromě toho vám dobré hodnocení v EcoVadis pomůže odlišit se od konkurence. Firmy často zveřejňují, jestli mají EcoVadis medaili, a zda jde o Bronze, Silver, Gold nebo dokonce Platinum.
- Požadavky zákazníků a zejména partnerů – udržení a rozšíření businessu
Zákazníci zejména v B2B, partneři ve všech oblastech podnikání, i ti můžou být důvodem, proč o EcoVadis začít přemýšlet. Zejména pro firmy, které se pohybují na mezinárodním poli, ale nejen pro ně. Velké korporace a nadnárodní společnosti se stále více zaměřují na to, aby jejich dodavatelé splňovali přísné standardy v oblasti environmentální a sociální odpovědnosti. V tomto kontextu hodnocení EcoVadis patří mezi klíčové nástroje pro zajištění a demonstrování splnění standardů.
Navíc, získání dobrého hodnocení v EcoVadis může mít přímý vliv na obchodní příležitosti a přístup k novým trhům. Pokud jste schopni prokázat vysoké standardy udržitelnosti, zvyšuje se vaše šance na úspěch v tendrech a výběrových řízeních. Obchodní partneři mohou také vyžadovat pravidelnou aktualizaci tohoto hodnocení.
- Usnadnění přístupu k financování – plníte, protože to po vás žádá banka
Banky, investoři a finančních instituce se stále častěji zaměřují na udržitelnost a společenskou odpovědnost firem jako na klíčová kritéria při rozhodování o poskytování financování a investicích. Pokud prokážete, že se chováte udržitelně v oblasti environmentálních, sociálních a řídících (ESG) faktorů, máte často lepší přístup k financování a za příznivějších podmínek.
Firmy, které dosáhnou dobrého hodnocení v rámci EcoVadis, mohou být pro banky a investory atraktivnější, protože toto hodnocení signalizuje, že společnost nejen že plní své právní závazky, ale také aktivně usiluje o minimalizaci svého negativního dopadu na životní prostředí a společnost. Banky a investoři si stále více uvědomují, že společnosti, které neberou v úvahu ESG, mohou čelit vyššímu riziku finančních ztrát, právních problémů nebo poškození reputace.
- Identifikace rizik a příležitostí – zpětná vazba aneb co už uvnitř firmy nevidíte
EcoVadis pomáhá firmám identifikovat a řídit rizika spojená s udržitelností. Tím, že zhodnotí dodavatele a partnery podle stejných kritérií, firmy mohou lépe porozumět potenciálním rizikům v dodavatelském řetězci a přijmout opatření k jejich minimalizaci. Díky tomu, že EcoVadis poskytuje konkrétní doporučení, získáte jasnou představu o tom, kam byste měli soustředit své úsilí na zlepšení a jak můžete minimalizovat rizika, která by mohla ohrozit vaši dlouhodobou udržitelnost a konkurenceschopnost na trhu. V každodenní rutině a zajetých kolejích snadno takové věci přehlédnete. Zpětná vazba je jedním z významných motivátorů, proč procesem EcoVadis projít.
Platforma poskytuje přehled o celkovém skóre, skóre v jednotlivých kategoriích a podrobnou analýzu. Například, pokud zjistíte, že máte slabé skóre v oblasti etiky, můžete odhalit rizika, která by mohla poškodit vaší reputaci. Na druhou stranu, například silné skóre v oblasti udržitelnosti můžete využít v marketingu nebo při navazování nových obchodních vztahů.
- Chcete vylepšit své loňské skóre – lepší medaili než v minulém roce
Každý se chce zlepšovat. Zvýšení loňského skóre v hodnocení EcoVadis je strategicky důležité pro firmy, které chtějí upevňovat své postavení v oblasti udržitelnosti a společenské odpovědnosti. Hodnocení EcoVadis není jednorázový proces, ale spíše průběžné úsilí, které odráží, jak dobře se firma přizpůsobuje měnícím se standardům, očekáváním a požadavkům. Pokud jste dosáhli určitého skóre v minulém roce, může to být dobrý základ, ale ne všichni jsou se současným stavem spokojeni. Firmy, které už hodnocením EcoVadis prošly, jsou často v dalším roce motivované být lepší než minule, přejít z bronzové medaile na stříbrnou, ze stříbrné na zlatou. A ty opravdu top, ze zlaté dokonce na platinu.
Potřebujete poradit s ESG nebo ratingem udržitelnosti? Chcete zlepšit skóre? Pomůžeme Vám.
Napište našim poradcům – Kristýna Mikulcová,David Dušánek.
Domluvit si s nimi můžete půlhodinovou konzultaci zdarma.
Více na: Ratingy udržitelnosti